Znawcy od tego tematu ukazują kilka przyczyn

Czy zastanawialiście sięjak wiele osób na świecie nie nauczyło się czytać ani pisać? Badania w tym względzie są przerażające. Ponad 14% ludzi na świecie nie umie czytać ani pisać. Szczęśliwie w naszym otoczeniu umiejętność czytania jest standardem. Każde dziecko uczy się czytania w placówce oświatowej – a często dziecko zapozna się z nauką czytania w domu rodzinnym. Dlaczego ta umiejętność jest tak zasadnicza? Dla człowieka fundamentalnym środkiem nabywania mądrości jest czytanie. Czytanie powoduje, że jednostka jest bardziej bogata wewnętrznie. Może zgłębiać ciekawe kultury, badać przeszłość, szanować siebie, zgłębiać kosmos itd. Wielu rodziców dostrzegło jak zasadnicza jest umiejętność czytania, a więc próbuje pouczać swoje dziecko gdy tylko nauczy się mówić. Niektórzy uczą jak ich pociecha nie umie jeszcze chodzić!Ostatnio u nas popularna stała się nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną, zwana popularnie sylabową. Co odznacza tą metodę? Tak więc metoda ta powstała w ramach terapii nazywanej Metodą Krakowską, która została opracowana dla dzieci autystycznych. Czas pokazał, że dzieci autystyczne wcześniej umieją czytać od swoich rówieśników. A przy tym nauka jest ciekawa i wciągająca oraz odruchowa dla dziecka. O co chodzi w tej metodzie? Mianowicie dziecko rozpoznaje sylaby a nie głoski, co według badań jest bardziej naturalne dla człowieka. Dopiero, jeśli pozna sylaby uczy się głosek. Bezsprzecznie jest to uproszczone opisanie,więcej na ten temat wyszuka się na forach do rozmowy i stronach poświęconych temu tematowi. Metodę tę można z powodzeniem wykorzystywać u dzieci, które rozwijają się prawidłowo. Metoda została opracowana przez profesor Jagodę Cieszyńską i potwierdzona jest przez wiele lat analiz kierowanych przez logopedów i terapeutów. Kiedy dziecko posiądzie „dorosłą” umiejętność na pewno szybciej dojrzewa. Nie chodzi przy tym, żeby dziecko było kimś bardzo mądrym, a by dziecko miało jak najbardziej ułatwiony początek życiowy.

Źródło: Seria książek Kocham Czytać profesor J. Cieszyńskiej